woensdag 21 november 2018

Bertha zonder rits a.k.a. Bertha met valse rits: Tutorial!




Een broek voor mezelf... Mmm..., wel een uitdaging, dacht ik.
Vooral dan het gedeelte waarbij ik heel de pasvorm ging moeten aanpassen..., dacht ik.
Maar ook de juiste stof en de tijd vinden ging een probleem vormen..., dacht ik.

En voor ik het zelf goed en wel besefte, gaf ik me op om de nieuwe Bertha broek van Fibre Mood
te testen! Logica was even ver zoek. Maar, bon, ik kon niet meer terug. Ik vind het nogal belangrijk
dat mensen zich aan hun beloftes houden en dus doe ik dat zelf ook.

Ik wou een comfi en sportieve look voor mijn broek. Bij De Stoffenmadam kocht ik deze donker blauwe jeans
tricot en elastisch band om aan de zijkanten te bevestigen.
Omdat de stof genoeg rek had, bedacht ik dat een rits misschien niet nodig was... 
M.a.w.:
- Stof: CHECK!
- Tijdsbesparing: CHECK!

Thuis nam ik mijn maten op en tekende maat 40 over. Klein vreugdesprongetje, want,
klein detail: we zijn bijna - 15 kg later!
Omdat ik brede heupen heb, versmalde ik de broekspijpen.
Ik vind dat rechte brede pijpen mijn figuur niet altijd flatteren...
Verder werd er niets aangepast. Ik driegde alles in elkaar en wat bleek...:
- Bangelijke pasvorm: CHECK!

Het naaien ging echt super vlot. De handleiding is heel duidelijk. Bovendien krijg je nog een heleboel tips cadeau
over hoe je je patroon kan aanpassen aan je figuur én ook stijladvies voor elk figuur zit in het pakket!

 






Voor zij die graag een Bertha zonder rits (a.k.a. Bertha met valse rits) en strepen aan de zijkant willen maken,
maar niet weten hoe hieraan te beginnen, maakte ik nog een beknopte tutorial:

1. Stofkeuze:
Kies een stof die voldoende rekt en tegelijk zijn vorm goed behoudt.
Je moet de tailleband nl. over je heupen krijgen.
Koop ook een elastiek met een breedte van ongeveer 4 cm (deze verwerk je later in de tailleband)
en band voor aan de zijkant van je broek.

2. Het patroon overnemen:
Ik hoefde niets aan het patroon aan te passen. Enkel de broekspijpen heb ik wat versmald, omdat ik dat mooier vond.
Neem alles over zoals voorgeschreven in de handleiding, maar knip het ritsbeleg van het linker voorpand niet weg.
De voorkant van de tailleband neem je ook over aan de stofvouw. Je knipt dus niet een linker en een rechter deel,
maar legt de MV gelijk met de vouw.

3. De valse rits:







4. De strepen:
Volg stap 3 in de handleiding van Fibre Mood. 
Je mag ook al het eerste deel van stap 4 naaien. Dit is het sluiten van de de zijnaden.
Voor je verder gaat, stik je nu eerst het band dat je kocht over de volledige lengte van de zijnaden. 
Ik gebruikte veel speldjes om het band goed op zijn plaats te houden.
5. Verdere assemblage:
Ben je tevreden over je strepen? Volg dan verder stap 4 in de handleiding van Fibre Mood.
Voor de afwerking van de tailleband keer je weer naar hier.

6. De tailleband:





7. De afwerking:
Voor de afwerking van de broekspijpen volg je stap 6 in de handleiding van Fibre Mood.


20 opmerkingen:

  1. awel, jij hebt dezelfde smaak als ik :)
    ideaal zo zonder rits

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt, he! De kleur en al! Ik heb nog getwijfeld om andere stof te gaan halen, maar geen tijd meer! Great minds...

      Verwijderen
  2. wauw! hier twijfel ik al een maand over welke broek ik eens voor mezelf zou maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze is de moeite en er komt een hele handleiding bij over hoe je je broek kan aanpassen aan je figuur.

      Verwijderen
  3. Amai, dit is mooi! En een top tutorial, dankjewel hiervoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waaw, een mooie broek! Ziet er heel comfortabel uit ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waw, suuuuupermooi! Staat je echt heel erg mooi. En die -15 kg doen je nog meer stralen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die lintjes maken de broek helemaal af !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel leuk in die jeans tricot met lintje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een leuk geslaagd sportief model

    BeantwoordenVerwijderen