donderdag 7 september 2017

Tutorial: afwerking binnenkant T-shirt.

Ik weet niet in hoeverre jullie hier veel belang aan hechten, maar zo'n mooi afgewerkte
neklijn aan de binnenkant van een T-shirt, dat heeft toch iets. Niet?
Met een kleine moeite zorg je ervoor dat je stuk er meteen heel wat professioneler uitziet.

Op hun blog vond ik al een goede tuto. Maar... na een beetje experimenteren kwam ik tot een nog snellere en makkelijkere methode!

Over de basis van het afwerken met boordstof vind je al heel wat tutorials, zoals bvb. hier.
Die stap slaan we dus even over.
We gaan meteen naar de kern van de zaak!

Cherry Designs | Tutorial boordstof | afwerking nek



STAP 1
Knip een strookje stof van 3 cm breed.
De lengte bepaal je zelf, maar maak het strookje zeker niet breder dan
de afstand tussen de twee schoudernaden.
Voeg 2 cm naadwaarde toe in de lengte.




STAP 2
Vouw de zijkanten elk een cm om.



STAP 3
Verdeel de boordstof over de rand van de stof en speld vast.
(Zie dus bvb.: deze tuto)




STAP 4
Speld nu het strookje (uit stap 1) op de boordstof met de verkeerde kant naar boven.
Begin in het midden van het achterpand.
Het is niet de bedoeling dat je deze strook straks moet uitrekken, zoals de boordstof!



STAP 5
Controleer of alles goed zit.
(Op deze foto rekt enkel de boordstof uit. De groene stof niet.)
En stik!




STAP 6
Strijk het randje in boordstof naar buiten.
De strook strijk je naar de binnenkant van je T-shirt.



STAP 7
Vouw de strook een cm om naar binnen en speld vast.
Stik vast.
Je kan ook de rand van je T-shirt nog eens doorstikken.
Zo floept de rand niet steeds om...


TADAA!

Line | Veritas

Ik gebruikte het patroon 'Line' van Veritas.
(Veritas Magazine nr. 12.)
Dit patroontje is zeer geschikt voor tricot, maar ook dikkere
stretchstoffen. Bovendien verdoezelt het je buik en valt het niet te kort.

De stof is van Froy&Dind.

WORKSHOPS!
Wie graag de Line wil naaien (of een ander patroontje van Veritas),
maar hier graag wat begeleiding bij heeft,
moet zeker eens op de Veritas website piepen!
Ik geef de komende maanden namelijk een paar heel toffe workshops
in het filiaal van Mechelen!


Deze en deze
'Leren naaien in 5 lessen' in november
zijn een aanrader!


14 opmerkingen:

  1. Handig! Ik waagde me er nog niet aan, maar dit lijkt me een zeer bruikbare how-to

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie mijn vraag niet terug, klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor deze fijne tutorial! Ga ik eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maak je alleen een randje aan de nek kant? Dus niet rondom?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Stephanie, ik zie dat veritas een workshop geeft einde januari en einde april,naai uw favoriet uit ons magazine , 2 lessen per keer. Ga jij lesgeven?

    Groetjes Yannick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, er zijn intussen nieuwe data gepland! Die worden inderdaad ook door mezelf gegeven...

      Verwijderen
    2. Bedankt voor de snelle reactie. Ik ben blij dat jij terug les gaat geven. Ik heb me voor beide workshops ingeschreven. Tot dan! Groetjes Yannick

      Verwijderen
    3. Oh super! Al gescoord met je blauw kleedje? ;-)

      Verwijderen
    4. Jahoor ik heb een bijpassende sjaal gemaakt. Partner, familie, vrienden vinden het mooi. Ik heb dezelfde stof gekocht in een andere kleur (blauw met goud) en ik ga hetzelfde kleedje maken, oefenen maakt kunst zeggen ze he ;). De stof is al geknipt nu nog naaien :). Ik kijk er alvast naar uit om terug les bij je te volgen!

      Verwijderen
  6. Hoi! Dit wil ik zeker gaan proberen. Staat mooi. Ik heb een vraag. Bij stap 2 staat dat je de stof 1 cm naar binnenvouwt, beide kanten. Bij stap 4 lijkt het op de foto dat je daar niets mee doet. Klopt dat? Gebruik je het als vouw waar je wilt stikken? En de andere vouw leg je dan later bij stap 7 naar binnen en stik je door? Klopt het zo? Kan je het ook over de hele hals doen ipv achter? Zou je dan begin en eind in de breedte op elkaar stikken?

    BeantwoordenVerwijderen