vrijdag 24 juni 2016

HOW TO: Labels op maat bestellen!

WHOOP WHOOP!
Deze week kwamen mijn op maat gemaakte labeltjes aan!

Labels op maat


Labels op maatLabels op maat


Eén foto op facebook en meteen kreeg ik een hoop vragen..
Wilt u er ook bestellen? Dan is hier de handleiding!



1. Een account aanmaken op Etsy:
Ik bestelde mijn labels hier.
Om later tot een bestelling te kunnen overgaan, dien je voor jezelf een account aan te maken.
Dat doe je door op 'registreer' te klikken:

Volg gewoon de stappen. Echt moeilijk is het niet.



2. Het ontwerp:
Eigenlijk komt het er op neer  dat je ontwerp aan een aantal eisen moet voldoen:
- de afmetingen van je labels moeten binnen bepaalde grenzen blijven:
   Breedte: min. 11 mm - max. 40 mm
   Lengte:  max. 100 mm
   Hou hier rekening mee wanneer je je ontwerp maakt, alsook met het feit dat je ongeveer één centimeter naadwaarde mee in je
   ontwerp moet incalculeren. Dit is het geval voor mijn onderste label:

- Je label mag maar maximum 4 verschillende kleuren bevatten.
- Je ontwerp moet minstens 300 dpi zijn. (dpi = dots per inch)

Mijn ontwerpen maakte ik in illustrator, een professioneel tekenprogramma.
Online vind je vast wel enkele, minder ingewikkelde, alternatieven.
Nog een tip: blijf met je tekening minstens 2,5 mm van de randen.



3. Een offerte aanvragen:
Nu je tekenwerk achter de rug is, kan je een offerte aanvragen.
Ga hiervoor naar de website en klik op 'stel een vraag' of 'neem contact op'. (Zorg dat je ingelogd bent, anders werkt dit niet.)
Er opent zich een nieuw venster.
De communicatie gebeurt in het Engels.
Indien dit een probleem is, kan je deze tekst gewoon knippen en plakken. Pas het aantal aan naar jouw behoefte:

Indien je twee verschillende afmetingen wil:

I would like to order some custom woven labels:
250 labels of each size (see artwork).
What would be your price?
What will be the shippingcosts?
How long will the production take?

Vertaling:
Ik zou graag op maat gemaakte en gewoven labels willen bestellen.
Graag 250 labels per maat.
Wat zou uw prijs zijn?
Hoeveel bedragen de verzendingskosten?
Hoe lang zal de productie duren?

Indien je slechts 1 afmeting wil:

I would like to order some custom woven labels:
500 pcs. (see artwork).
What would be your price?
What will be the shippingcosts?
How long will the production take?

Vertaling:
Ik zou graag op maat gemaakte en gewoven labels willen bestellen.
Graag 500 stuks.
Wat zou uw prijs zijn?
Hoeveel bedragen de verzendingskosten?
Hoe lang zal de productie duren?

Vergeet je afbeelding niet toe te voegen!
Hier klikken om een offerte aan te vragen.

Geef je bericht een onderwerp,
knip en plak de tekst bij 'bericht'
en voeg je afbeelding toe.


4. Bestellen:
Vervolgens zal je antwoord krijgen.
De berichten die je van hen ontvangt krijg je aan in je mailbox of via deze knop op je scherm (indien je ingelogd bent).

Je kan via deze knop ook antwoorden.
Indien je nog aanpassingen wil kan je dit nu doorsturen.
Vergeet geen eventuele nieuwe ontwerpen toe te voegen.

Vervolgens stuur je een berichtje dat je akkoord gaat en voegt nog eens de juiste afbeeldingen toe in .jpg of .pdf .
Vraag hen ook ineens hoe je verder moet bestellen:

The price is OK. How can I order?

Indien je voor een standaard aantal van hun Etsy shop kiest, klik je hierop en betaal je vervolgens via PayPall, Visa,...  Geef je naam ev. nog door ter referentie naar de berichten die je stuurde.
Koos je voor een aantal dat niet standaard te vinden is, dan maken ze even een privé aanbieding voor je aan. Vervolgens kan je ook overgaan tot betalen.



5. Een foto van een staal aanvragen:
Omdat ieder computerscherm anders is afgesteld, kan het zijn dat de kleuren van de labels niet overeenkomen met de kleuren van je scherm. Vraag hen daarom om eerst een foto door te sturen van een afgewerkt label. Zo heb je meer zicht op de uiteindelijke kleuren en kunnen ze nog aangepast worden, indien nodig.
(Je kan hen ook de 'pantone' nummers doorsturen indien je hier wat van af weet.)
Bekijk deze afbeelding op verschillende toestellen, zodat je een beeld krijgt van de kleuren.
Ben je helemaal akkoord? Vraag hen dan over te gaan tot productie.

Can you send me picture of a sample?
Just to be sure the colors are OK.

Kan je me een foto van een staal opsturen?
Gewoon om er zeker van te zijn dat kleuren goed zijn.


Could you make the blue a little darker/lighter?

Zou u het blauw een beetje donker/lichter willen maken?


The labels look super!
You can start the production and ship them.

De labels zien er super uit!
U mag de productie starten en ze opsturen.

Ik kreeg zelfs een blik achter de schermen van de producent en deel dit graag met jullie:

Hier ziet u hoe een label in het computerprogramma wordt ingegeven.

Pantone kleuren kan je vergelijken met de meer gekende RAL kleuren.

De machine aan het werk!

En nog een machine aan het werk!



Ik kreeg mijn labels op minder dan 2 weken tijd toegestuurd en ze zien er fantastisch uit!
Vergeet de fabrikant niet even een mailtje te sturen, zodat die ook weet dat alles is aangekomen...

Veel succes!


3 opmerkingen:

  1. ziet er heel leuk uit!! wel nog steeds een beetje ingewikkeld voor mij, vooral dat illustrator ding en al, maar wie weet lukt het me ooit wel! Enneh... wat kost dat dan zoal? als ik dat mag vragen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bestelde 1000 stuks en betaalde gewoon de prijs van Etsy. Je kan ook kleinere hoeveelheden bestellen, maar dan maken ze een prijs op maat...

      Verwijderen
  2. heel mooie labeltjes. ik bleef maar twijfelen aan al onderhandelen vandaar dat ik er mij bij nominette besteld heb (eigenlijk gekregen als vroeg verjaardagscadeau)

    BeantwoordenVerwijderen