vrijdag 24 juli 2015

EHBO(P): Eerste Hulp Bij Ontsnappende Peuters!

Het was al een tijdje stil op deze blog… Iets met het einde van het schooljaar, een Vlaams Kampioenschap Kubb en een jarige zoon in combinatie met een zinderende hitte en de daarbij horende okselvijvers!
Maar bij deze dus: Mijn ‘Comeback’!



Dit projectje maakte ik al een tijdje geleden. We zouden op reis gaan naar de zee. Maar... een peuter van anderhalf tussen een zee van mensen... Dat leek mij niet zo simpel.
Van de oude gordijnen van de kinderkamer maakte ik daarom een strandpark.
Niet dat Ella hier de hele dag in wordt gedropt, maar er zijn zo van die gevaarlijk drukke momenten waarbij ik haar anders snel uit het oog zou verliezen...




Door de lintjes zakt het doek niet naar beneden. Hoe smaller het doek tussen 2 palen, hoe steviger je park is. Ik voorzag nu ongeveer 1m tussen de palen.



Het park is niet alleen bruikbaar op het strand, maar ook in de tuin.
Ik boorde hiervoor gaten op 2 niveaus. Op het strand klop je de palen immers veel dieper in de grond dan in de tuin.




Voor wie ook graag aan de slag gaat, maakte ik een kort stappenplan:

Benodigdheden: 
- Canvas: stofbreedte 140 cm: 8 à 10  (hangt er vanaf of je de smalle stroken (zie 'werkwijze') in
  dezelfde richting laat lopen of niet)
- Biaislint: 4 m
- 8 stevige bezemstelen. Indien je er vindt met een punt onderaan, bespaart je dat wat werk later.
- Bijpassend garen

Werkwijze:
1. - Knip en naai van canvas 1 lange strook van ongeveer 8 meter lang en 1 meter hoog.
    - Hou 8 stroken van 15 cm op 1 m apart. (Hiermee maak je later de stroken voor de palen)
2. Naai het begin en het uiteinde aan elkaar, zodat je stof een cirkel wordt.
3. Zoom de bovenkant en onderkant om. Mijn uiteindelijke zoom had telkens een hoogte van
    ongeveer 5 cm.
4. Verdeel je stof in 8 gelijke panden. Markeer telkens met een speldje.
5. Bij elk van de 8 stroken (zie punt 1) zoom je eerst de lange kanten om en vervolgens de korte
    kanten. Ik zoomde de korte kanten wat verder om, zodat je deze stroken straks mooi tussen de
    zomen van je grote cirkel kan passen en je je naald dus niet door een dik pak stof moet sturen.
6. Knip je biaislint in 8 stukken van 50 cm en maak er lintjes van.
7. Naai elk lintje op de bovenkant van een strook.
8. Naai de stroken op de grote cirkel.
    Doe dit ter hoogte van de markeringen die je aanbracht in punt 4.
9. Zaag punten aan de 8 bezemstelen.
10. Stop 1 bezemsteel in de cirkel en markeer de plaats waar je graag je lintje zou willen bevestigen.
      (Ik krijg mijn palen ongeveer 10 cm in de grond en 30 à 40 cm in het zand)
      Haal de bezemsteel er weer uit. Leg alle andere stelen er 1 voor 1 naast en markeer ze op
      dezelfde hoogte. Wil je een tweede gaatje boren voor gebruik op het strand? Markeer die plek dan
      ook overal. Boor alle gaatjes met een houtboor.

Klaar!

Pimp je park!
Je kan je park ook voorzien van allerlei extra's:
- zakjes om je zonnecrème, pampers, doekjes, ... in weg te bergen.
- een zeil dat als zonnebescherming dient in bijpassend stofje.
- allerlei activiteiten voor je peuter langs de binnenkant.
- leuke prenten langs de buitenkant, zoals je wel eens ziet bij tafeltenten.
- een dak, zodat je er later nog een leuk kamp van kan maken.
- een uitgang met rits (zet je runner wel aan de buitenkant), zoals je vaak bij babybedjes ziet.
- ...




1 opmerking: