zondag 3 mei 2015

De kubbtas: tutorial + patroon

Hier thuis wordt al eens Kubb gespeeld...
Omdat de tas, die bij het spel geleverd wordt, meestal maar van bedenkelijke kwaliteit is, maakte ik voor mezelf een steviger exemplaar:

kubbtas


Voor wie KUBB niet kent citeer ik even de Vlaamse Kubb Federatie:
"Kubb is een outdoor werpspel dat de laatste jaren heel populair is geworden in Vlaanderen. Oorspronkelijk is dit 'Vikingspel' afkomstig uit Zweden.

Het spel wordt gespeeld op een grasveld van 8x5 meter waarbij twee teams het tegen elkaar opnemen. D
bedoeling van het spel is om met je team alle kubbs (houten blokken) op het veld van de tegenstander om te gooien met houten werpstokken. Wie hier als eerste in slaagt, mag een gooi doen naar de koning (de grote blok in het midden van het veld). Het team dat de koning kan omwerpen, wint het spel.
Het vergt heel wat vaardigheid om op grote afstand de blokken te kunnen omgooien en bovendien komt er ook heel wat tactiek bij kijken. Een vaste hand en een grote dosis koelbloedigheid zijn onmisbaar om de overwinning in de wacht te slepen."

Ik heb hier een meervoudig Belgisch Kampioen rondlopen en ikzelf  heb het Vlaams Kampioenschap mee uit de grond gestampt. Ondertussen is dit kampioenschap uitgegroeid tot een niet te missen topevenement! Ook dit jaar is er op 4 juli weer plaats voor 96 ploegen.
En het mooie is: IEDEREEN kan meedoen! De enige vereiste is dat je met z'n zessen bent.
Meer info vind je op www.vlaanderenkubbt.be.
(Een beetje reclame mag toch, he?)
Voor een Give Away gaven we ooit een kubbtas weg en de vraag naar een patroon bleef maar komen.
Daarom zette ik me achter de pc en tekende een digitaal patroon uit mét fotohandleiding.
In deze tas past een professionele set, maar hij kan ook dienen als boodschappentas.
Een enkeling "pimpte" hem zelfs tot fietstas!
Doordat de tassenband doorloopt onder de tas kan hij best wat gewicht dragen.
Veel plezier ermee!

4 opmerkingen:

  1. Ziet er leuk en handig uit. Het modelletje doet me helemaal denken aan zomerse dagen in het park. Zo''n zak is ideaal om sapjes, boterhammen, boekjes, bestek, fruit en fles in te transporteren. Een Kubbsspel is natuurlijk ook leuk ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan het zijn dat de tutorial niet meer werkt? Ik ben heel geinteresseerd in jouw patroontje maar krijg het niet geopend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi juffrouw Kersjes,

    Bestaat dit patroon nog? Ik zou het graag maken!

    Groetjes,
    Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag juf,
    Ik zou het patroon graag ontvangen. Dat mag op assertuinen@gmail.com.

    BeantwoordenVerwijderen